MADRASKYCKLING MED HETA KRYDDOR

Den här heta kycklingen är perfekt curryälskaren. Receptet kommer från Madras, som ligger i det chiliälskande södra Indien. 

20180803_211343

4 stora tomater eller 2 msk tomatpuré
2 msk olja
1 finhackad röd eller gul lök
2 tsk finhackad vitlök
2 tsk riven färsk ingefära
1 stor kyckling, delad i bitar
1 tsk salt
2 ½ dl vatten
2 msk hackad färsk koriander
Kryddpasta
2 msk malen koriander
1 msk malen spiskummin
2 tsk garm masala
1-2 tsk chili powder eller cayennepeppar
½ tsk gurkmeja
½ tsk svartpeppar
1/4 tsk malen kanel
1 msk färskpressad lime eller citron
1 msk vatten

Kryddpasta
Blanda koriander, spiskummin, garm masala, chili powder, gurkmeja, peppar och kanel i en skål. Tillsätt limesaft och vatten och rör ihop till en kryddpasta.

Skålla tomaterna, skala dem och tärna dem.
Hetta upp oljan i en stor kastrull. Lägg i lök, vitlök och ingefära och fräs på medelvärme 4 min. Tillsätt kryddpastan och fräs ytterligare 2 min. Lägg i kycklingbitarna och rör om så att de täcks av kryddpastan. Öka  värmen och bryn tills kycklingen fått färg runt om, ca 5 min. Lägg i tomaterna och fräs tills de mjuknar, ca 2 min.
Tillsätt salt och vatten. Sänk värmen och låt sjuda utan lock tills kycklingen är färdig, ca 20-25 min. Rör om då och då.
Blanda ner koriander.

Servera med ångkokt vitt ris och en grönsaksrätt, tex spenat med hammegjord färskost, linser, och broccoli.

#asiatiskt
#kyckling