FUDGEBROWNIE WOTH

Fantastikt goda, segmjuka brownies med
krämig chokladtryffel på toppen.

I vanlig pajform:

Kaka
125 g smör
2,5 dl strösocker
1 dl kakao
1 nypa salt


2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl

  • 175 grader. Smält smör i en kastrull. Tillsätt socker, kakao, salt och vaniljsocker. Rör ihop. Rör ner äggen. Blanda sist i mjölet och rör ihop allt till en slät smet.
  • Lägg ett bakplåtspapper i en (ca 24 cm rund) form lr bröa den. Häll smeten i formen och bred ut den med en slickepott.
  • Grädda kakan mitt i ugnen i 20-25 min. Låt svalna.

Chokladryffel
1,5 dl grädde, 40% 100 g mörk choklad
1/2 tsk smör 100 g Marabou ljus

  • Hacka chokladen
  • Koka upp grädden i en kastrull, tillsätt chokladen och rör tills
    allt smält. Tillsätt smöret. Låt svalna, ställ kallt över natten.
  • Strö ev lite flingsalt på fudgen.


Jag gör alltid tryffeln dagen innan så den hinner sätta sig.
Detta efter misstaget att jag endast lät den bli kall när jag bredde
den över kakan. Den var kladdig…


Har även gjort om detta recept för att passa en större form, rättare sagt
Clas Ohlsons Colineform, lägger upp måtten senare.

313 g smält smör
6,25 dl socker
124g/3.10 dl kakao
5 tsk vaniljsocker

3 nypor salt
5 ägg
225 g vetemjöl

  • Smält smör
    Blanda socker, vaniljsocker, salt och kakao i står bunke
  • Vispa ihop alla äggen, blanda ner
  • Tillsätt sist vetemjöl.

3 dl grädde, 40%
400 g choklad, ljus och mörk
1 tsk smör
Gör som den lilla kakan